Endokrin-äventyr!

Som avslutning på veckan på praktiken blev det helt klart en annorlunda dag. Den som kämpar får till slut priset som den alltid velat ha. Varför inte fråga den svenska tjejen om hon kan prata för läkarstudenter om hur man sätter en perifer venkateter, en nål? Ja, det verkar som en smart idé...
 
Morgonen började med samling klockan 8, där alla inkl jag kom kl 9. Vi pratade lite snabbt om alla patienter för dagen, och insåg snabbt, att idag finns inga operationer schemalagda och inga avdelningspatienter. Tja, okej, det blir att gå ner till mottagningen, dit patienter kommer för att få svar på prover som de tagit några veckor innan (mycket lång tid innan, jämfört med i Sverige!), och för att göra en "revision", se hur patienten mått och kolla om fler utredningar behöver göras. Idag alltså gå med läkaren som skulle ta emot sköldkörtelpatienter, som blivit av med hela eller en del av körteln tidigare. Efter 10 patienter med exakt samma schematiska handläggning "Hej, hur mår du?", "Har du ont i halsen?", "Bra, då ses vi om 2 månader igen", så hade jag i princip hört de kommentarer jag behövt höra... 
Rummet för undersökning, där man kan ta in två patienter samtidigt... Som tur är finns draperi emellan! 
För att märka patientjournalen så du vet var och när patienten varit var och när... 
 
Helt plötsligt kom en läkare på endokrin förbi som skulle föreläsa för läkarstudenter på termin 6, sa att han hade bråttom och behövde förbereda lite kirurgiska grejer för att berätta om hur man undersöker kirurgiskt. Jag sa, "Jo, men jag hjälper dig", det blir bra, och vi gick till föreläsningssalen, och jag fick höra allt om kirurgi. Hur man undersöker en patient. Vilka symtom som är viktiga att utesluta och bejaka... mm mm.. 
Bra kunskap och en trevlig föreläsare. Efteråt så plojsnackade vi, och jag berättade att jag arbetat med venprovtagning och föreläst för läkarstudenter...Jasså, vad bra! Jaha sa han, ja men då kan du ju förklara och ha hand om nästa labbmoment... Berätta om hur man sätter nål...
 
"Först tar man denna ... grej.... och sätter fast på denna .... grej.... sen är det viktigt att tvätta och att ni har rätt rör när ni ska fylla med blod.... och sen om ni ska sätta nål så tar ni denna ... grej..." -- ja, vi kan ju tänka oss hur det gick för mig, som inte riktigt behärskar alla medicinska ord på spanska haha, men det var kul... Jag skrattade, de skrattade, och ingen visste något, men det viktiga var att de tränade på dockan, inte egentligen lärde sig något av presentationen... Deras frågor tillbaka var underbara! (I Sverige lär vi oss venprov på varandra, två och två, i en sal med britsar: Här får de bara träna på dockor en gång under utbildningen, sen förväntas de kunna sätta nål)
 
Veckan på endokrin har varit bra, jag har lärt mig lite saker faktiskt. Och jag har haft kul! Detta var även en bra avslutning! 

Kommentera här: