Siempre Alice

 
En sommardag för 5 år sedan när jag bodde i Norrtälje, när jag gick in på Coop, var jag för första gången på flera år lässugen, ville ha en bok med mig till stranden. Jag hade inte läst någon bok på många år, och tänkte väl att jag skulle hitta det billigaste som fanns. Såg en låda med böcker för 30kr/styck och tänkte, ja här tar jag en bok, vilken som helst. Och det blev boken Fortfarande Alice, som ligger till grund för denna film, som är skriven av Lisa Genova. Och wow, vad jag var bunden, jag läste ut boken nästan direkt, på bara en veckas strandhäng var den utläst... Det kan man kalla bra bok! 
 
Fortfarande Alice handlar om Alice Howland som är professor på Columbia University och på höjden av sin karriär, när hon plötsligt märker att hennes minne börjar svikta. Hon diagnostiseras med ett tidigt stadium av Alzheimers. Filmen skildrar hur Alice försöker behålla sin livsstil och leva i nuet trots att hennes personlighet långsamt försvinner medan sjukdomen framskrider. Man får följa hennes familj, hennes barn och hennes arbetskamrater samt uppleva den kärlek, den hemskhet sjukdomen har och hur den påverkar tankar, handlingar och livssätt. 
 
I titelrollen som Alice finns Julianne Moore som belönats med en Golden Globe Award för bästa kvinnliga huvudroll samt en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll vid Oscarsgalan 2015 för just denna film.
 
Som jag har längtat efter denna film! Jag har längtat nu i flera dagar för att äntligen få gå, och nu är dagen här. Jag har tillsammans med Eva sett Siempre Alice på spanska, där jag skrattade massor, grät massor och som helt klart berörde känslor. Där har dom verkligen lyckats med denna film!
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Mamma:

skriven

Va filmen bra?

Svar: Jag både skrattade av lycka samt grät av medlidande, så himla bra var den!
Frida Starck Härlin

Kommentera här: