En spansk sittning...

Ikväll sittning, middag med utbytesstudenterna i Madrid, och därefter fest med dans. Jag tänkte mig att vi skulle vara något tiotal utbytesstudenter, äta trerätters, vara i en liten hyrd lokal under jorden, vara tvungna att ta med oss egen dricka och sitta trångt vid små bord... Inte hade jag kunnat föreställa mig att en sittning i Spanien skulle vara så här... STOR! Eolia från Frankrike och Anastasia från Grekland plus jag bestämde oss för att gå - det blir kul att träffa fler Erasmusar!
 
Sittningens plats är en annan intressant detalj, vi var inne på stadion Vicente Calderón, Atlético Madrids hemmaarena, där bord hade ställts i hela baren. 10 bord uppställda med 20 platser på varje, med fri bordsfördelning - tur att vi kom tidigt dit. Alla platser slutsålda, och därför SJUKT mycket folk och många nya ansikten! (En sittning i Linköping, kanske 70-80 pers i samma sal...)
 
Maten som serverades var över förväntan helt klart, förrätt tapas - en tonfisksallad med olivolja, oliver, soltorkade tomater och mozzarella samt pommes frites, avlånga potatisbollar (croquetas) och friterad ost. Huvudrätten var det bästa, KÖTT I MÄNGDER, av alla tänkbara sorter - korv, chorizo, nått likt blodpudding i korvformat (morcillas), fläskfilé, revben och namnamnam... jag kommer vara mätt i en vecka, så mycket som jag åt... Efterrätt, chokladbakelse och frukt... 
 
Eolia och jag... 
 
Som grädde på moset hade vi FRI SERVERING i baren, drick så mycket du vill under sittningen! Gratis är gott, såklart måste man ta vara på tillfället att prova hela gratissortimentet i baren. Skämt åsido, men det var fler som tänkte som jag. Sangrian var den bästa jag druckit på länge, och spansk öl är rätt bra den också!
 
Många uppträdanden, vi dansade macarena, vi sjöng olika spanska gyckel (många med samma melodi som i Sverige!), samt efterfestade i fotbollsbaren... Eftersom en spansk sittning samlar folket vid 21, åt vi inte förrän 23 och slutade vid 01.30. Den spanska efterfesten varade hela natten till kl 07, då spanjorerna drog hem... (vi europeer drog nån gång vid fyra..).. 
 
EN HÄRLIG KVÄLL! Kostnaden ynka 140 kronor för detta spektakel - ett KAP! 
 
 

Kommentarer:

1 Ulrika:

skriven

Vad härligt och vilken fin klänning du hade på dig :)

Svar: Du vet vem som har bra smak på klänningar, Ulrika!!
Frida Starck Härlin

2 Anonym:

skriven

Fin klänning! <3

Svar: Tack snälla du!
Frida Starck Härlin

3 Mumso:

skriven

Härlig fest! Va fin du är som alltid! Kul att prata med dig idag! Ha en fortsatt bra tid i Madrid! KRAM

Svar: Tack mamma! Vi hörs! Kram!
Frida Starck Härlin

4 Maria:

skriven

Vilken partystämning! Jag gillar bilden med peruken, stiligt!!!

Svar: Hihi! De hade en partylåda där man kunde låna roliga grejer, glasögon, peruker och annat, så varför inte..tänkte jag! :D
Frida Starck Härlin

5 Göran Starck:

skriven

Det gläder mig att du börjar bli bekant med det spanska köket. Blodkorven heter morcilla och är en delikatess. Dessutom finns det flera lokala varianter. En annan delikatess är croquetas, friterade potatis bollar med spännande innehåll./Göran

Svar: Tack snälla du för hjälpen, nu vet jag äntligen namnet på denna "blodpuddingkorv" och "potatisbullarna"... Det fanns även annat kul, både kött och potatis synd att jag inte har bilder att visa dig!
Frida Starck Härlin

6 Anonym:

skriven

Det gläder mig att du börjar bli bekant med det spanska köket. Blodkorven heter morcilla och är en delikatess. Dessutom finns det flera lokala varianter. En annan delikatess är croquetas, friterade potatis bollar med spännande innehåll./Göran

Kommentera här: