Erasmus!?

Vad undrar man egentligen om när man ska åka på utbyte med Erasmus? Vad är viktigt att tänka på? Här har jag samlat de frågor som kanske är vanligast, för att lätta på oron över dessa småsaker, och för att hjälpa till! Fråga om det är något: 
 
 
Hur gör man när man ska fylla i sitt Learning agreement? Är det viktigt att få med alla placeringar som man har i Sverige? 
Så här har det funkat för mig, jag har utifrån de ämnen (+antal veckor) som jag har på min termin (T8) sökt "placeringsområden" och alltså skickat ett förslag på learning agreement till universitetet här nere. Sen kommer de kontakta dig med ett förslag på vad de har att erbjuda: för mig var det så att de inte riktigt hade det jag sökte, därför plockades till exempel vårdcentral bort!! Diskutera med universitetet vilka placeringar du kan tänkas få! Om inte universitetet kan erbjuda dig de kurserna kommer du kunna välja fler veckor av övriga kurser! 
 
Tänk om Linköpings universitet säger att man måste komplettera nått?!
Programansvarige ska ju skriva under ditt LA, så oroa dig inte, du kommer inte behöva komplettera om programansvarige har skrivit under.
 
Varför måste man söka minst 90 dagar? Min termin är egentligen bara 12 veckor...
Du behöver söka lika många antal veckor med samma kurser som du har på din termin, dock är detta bara 12 veckor, och du behöver minst 90 dagar för att vara berättigad till Erasmusstipendiet från stipendiefonden, och därmed inte bli återbetalningsskyldig... 
 
Har du lyckats få alla ämnen du måste läsa enligt termin 8 på Linköpings universitet?
Jag har praktikerna urologi, kardiologi, kirurgi och akuten här, vilket är i princip bara kirurgi-området. Missar därför mycket egentligen... Men...sök 13 veckor och allt löser sig!!
 
Vilka papper är viktiga?
Glöm inte att ta med dig kopior på följande papper:
 
För att garantera Erasmusstipendiet:
+ Learning agreement med underskrift från Annette Theodorsson... 
+ Certificate of Attendance
+ Preliminary Certificate of Attendance
+ Certificate of Departure
+ Evaluation of practice - betyg på din placering. Jag hade 4 olika placeringar, därför tog jag med 4 ex. Ett måste för att få slutliga stipendiet från Erasmus.
Det finns skrivare här, men du vill inte bli stressad över småsaker, ibland funkar inte tekniken...
 
 
Vad måste man göra när man kommer hem?
När man kommer hem blir det väl plugga skitmycket på det man missat, samt lämna in de obligatoriska betygslapparna (glöm för guds skull inte dom!) och skriva reserapport (några A4, med alla dina erfarenheter från det nya landet!)
 
Mitt betyg är T i Studentportalen, vad betyder det??
T i studentportalen som betyg på terminen betyder Tillgodoräknad, alltså har du de obligatoriska momenten godkända!
 
Vad säger LiU att man måste göra?? 
Här är en checklista med det viktigaste: 

Till Din FAKULTET inlämnat LEARNING AGREEMENT - efter det måste TRE dokument lämnas till International office/IO Lena Beyron, [email protected]

1. ERASMUS STIPENDIEAVTAL: Detta fyller Du i och lämnar INNAN Du påbörjar Dina studier utomlands. Skanna och maila till [email protected]. DU ansvarar för att uppgifterna i Ditt Erasmus Stipendieavtal är korrekta. Särskilt viktigt att Dina BANKUPPGIFTER stämmer.

2PRELIMINARY CERTIFICATE OF ATTENDANCE FOR ERASMUS GRANT: Detta intyg ber Du någon på Ditt VÄRDUNIVERSITET fylla i, underteckna, stämpla och vb via brev alt. skanna och maila till [email protected] så snart som möjligt när Du PÅBÖRJAT Dina studier. 

3. CERTIFICATE OF DEPARTURE FOR ERASMUS GRANT: Även detta intyg ber Du någon på Ditt VÄRDUNIVERSITET fylla i, underteckna, stämpla och vb via brev alt. skanna och maila till mig i samband med att Du AVSLUTAR Dina studier.

DU ansvarar för att uppgifterna om KURSSTART och KURSSLUT i Certificate of Attendance/Departure är korrekta då dessa ligger till grund för det totala stipendiebeloppet.


 

Kommentera här: