Njure i min hand!

Att stå i en operationssal i 7 timmar, och titta på en tvskärm med livebilder på organ, se någon göra titthålsoperation, ta bort njure och prostata, skära bort halva tjocktarmen, skrapa bort tumörer i urinblåsan, samt uppleva den spanska typer av operationsteknik: Här går det undan, effektivt ska det gå, och vi ska ha många kunniga på plats! Vi var tre studenter (två läkar- och en sjuksköterskestudent), som fick sätta oss i ett av hörnen, bakom alla andra (3 residentes (AT), två överläkare och tre sjuksköterskor plus en anestesiolog) som stod i mitten nära patienten som låg på en brits. Pedagogiska sköterskor som hela tiden kom till oss och förklarade vad vi såg på tv-skärmen. Dom är duktiga på att förklara, och jag lär mig många nya ord på spanska. Här lär man sig nya saker varje dag! 
 
Jag har även lärt mig följande saker genom att studera läget i dagens operationssal: 
 
1. Det är bra med solglasögon i operationssalen, ifall det skulle bli för ljust. (Man kan ha dom på op-mössan hela tiden om det inte är läget att använda dem)
2. Om man har sin egen tjocktröja på sig, behöver man inte byta om efteråt. (Bra om den är samma färg som sjukhuskläderna man har under)
3. Barbröstat är bra, så även halvöppen dragkedja på tröjan, ifall det skulle bli för varmt. 
4. Man kan alltid titta på 9gag, eller på facebook under operationen, speciellt om man jobbar som överläkare eller sjuksköterska! (Det är residentes (typ AT-läkare) som utför operationen, under tillsyn av överläkaren...)
5. Det är bra att ha med sig någon dricka (typ vatten i en petflaska) i fickan, om man skulle bli törstig under operationen. 
6. Roliga filmer är bra, så att tiden går snabbare, speciellt filmer med hoppande hundar och katter (sköterskornas favoriter!).
7. De borttagna organen läggs alltid i en skål, i vilken man kan peta och känna. Njure i min hand! 
 
(Värt att poängtera är att jag själv inte gjort något av ovanstående!)
 

Kommentarer:

1 Mumso:

skriven

Va spännande! Och intressant!

2 Pernille:

skriven

Ååhh så spännande att följa ditt äventyr Frida :)

Svar: Tack Pernille, vad kul att du läser! Vi måste prata om sommaren snart!!? <3 KRAM!
Frida Starck Härlin

Kommentera här: