Operation!

Ögonblicksbilder från mitt pass idag på urologens operationsavdelning. Dagen börjar kl 8 med rond, men eftersom vi är i Spanien brukar vi sällan komma igång innan kl halv nio. Folk kommer sent jämt, och utan att överdriva är vi nog inte fulltaliga förrän kl 9. (Kl 8.15 brukar det sällan närvara fler än läkarstudenterna och jag...) Här pratas det och äts mycket fika vid ankomst till jobbet, speciellt under läkemedelsfrukosten på tisdag/torsdagar då det serveras croissanter, wienerbröd och goda bakelser plus vatten, juice och kaffe. En ansvarig från läkemedelsföretaget berättar på bra spanska om varför detta läkemedel är det BÄSTA som finns, i världen, och varför avdelningen ska skriva ut detta istället för andra...
 
Operationsavdelningen är öppen för läkarstudenter, ssk-studenter, anhöriga och läkare (nyutexaminerade som vill lära sig nya operationstekniker). Idag har jag gått med 6 läkarstudenter och en sjuksköterskestudent, vi har gått ut och in på flertalet operationer och sett allt från urinblåseoperationer samt vävnadstransplant - tagit vävnad från munnen och satt in i urinröret, till gallblåseborttagning och testikeloperationer. 
 
Man hinner se mycket, mycket folk och mycket spring, för man kan springa in på operationssalarna och titta en stund, gå vidare till nästa sal och titta där, sen springa vidare och se det viktiga på en tredje operation, allt utan att tvätta sig eller ta på sig ytterligare/andra kläder. 15 stycken på en sal är inte ovanligt. Det bästa (!?) är även att man kan stå en halvmeter från patienten utan att vara sterilklädd, och man kan även hjälpa till och ge material till sjuksköterskorna under operationen... Läkarstudenterna får stå i hörnen (även jag!) och titta på, medan resten av skaran trängs i mitten vid patienten. Saker, instrument och blodiga kompresser kastas som under en basketmatch, fram och tillbaka mellan operatör, sköterskor och skräpkorgen... Lite av mycket hamnar på golvet, mycket av lite hamnar i skräpkorgen... Blodet stänker, vätska sprutar...
 
 (Jag verkar vara den enda som är rädd att få stänk på mig!)
Vid handfatet (finns två) där man tvättar sig inför operationen.
 
Vilket namn: Katastrofmage... 
 

Kommentarer:

1 Mama:

skriven

Oj mycket intressant Frida! Men akta dig för blodet! Det är så kul att följa dig på din blogg! Om mindre än 4 veckor ses vi i Madrid! Längtar!

Svar: Jo, jag ska akta mig för alla "kast". Haha!
Frida Starck Härlin

2 Anna:

skriven

Vilken upplevelse! Kul!

Svar: Haha, helt annorlunda iaf! :) Hur har du det? :)
Frida Starck Härlin

Kommentera här: