SALAMANCA

En innehållsrik, festlig, lugn och sömnlös helg i mycket mysiga SALAMANCA, en stad i västra delen av Spanien, 2 timmar väster om  Madrid (200 km) samt 80 km från den portugisiska gränsen. En mycket antik stad, med nästan alla hus byggda tidigare än 1800-tal (wow, jag är imponerad att de står kvar!), och med Spaniens i utklassning ÄLDSTA universitet, University of Salamanca (som har 3000 studenter, och bla läkarprogram!) som grundades år 1134 och där de flesta byggnader fortfarande används. 
Hit åkte jag med 60 studenter från Complutense, alltså bara studenter som pluggar i Madrid. Universitets sociala förening hade bokat en privat buss för alla oss, och som tur var fick jag en plats. Jag kände ingen som skulle åka sedan innan, men jag var inte orolig... Jag har träffat helt underbara människor, helt otroligt vad snälla, intresserade, amable, omtänksamma alla är här på universitetet, man känner sig så välkommen. Denna gång har jag umgåtts med mexikaner, puerto-ricaner, peruaner, brasilianer, uruguayaner, spanjorer, bulgarer och många fler....
 
FREDAGEN inleddes med stadspromenad innan solen gick ner. Själva Salamanca promenerade vi snabbt igenom (bara en halvtimme eller ngt), och fick se många antika, mysiga och coola byggnader. Roligast tycker jag var att se alla "antika klotter" som finns, som är gjorda runt 500 år tillbaka, gjorda med grisblod blandat med mjöl och olja (sägs det). Tänk om dagens klotter får sådan stor uppmärksamhet om 500 år?
LÖRDAGEN med guidad tur till stadens mest attraktiva vs intressanta områden. Såklart besökte vi stadens två katedraler, en "nyare" från 1800-talet och bredvid den en äldre från 1400-talet. Helt otroligt fina utifrån, och även inifrån. Den nya katedralens fasad genomgick renoveringar under 1900-talets senare hälft, då hantverkaren som skulpterade dörrarnas utsmyckning ville göra något minnesvärt: så han undertecknade sitt arbete med några symboler som var specifika för 1900-talet: en astronaut som flyter i rymden och en fantasifigur med glasstrut... Kul man det där!! 
 
Astronauten till vänster och knasfiguren till höger!! 
 
FIESTA TODA LA NOCHE, ja spanjorerna håller verkligen vad de lovar. Båda kvällarna som vi spenderade i Salamanca gick vi först till en bar vid kl 22... här äts middag, tapas och dricks öl eller drinkar. Jag satsade på att prova allt roligt salamantinskt, vilket innebar både positiva och negativa erfarenheter... 
Dani (bulgariska), moii och la mexicana! 
Grillspett på macka (pincho moruno) och ugnstekt griskött (cuchinillo). Mums! 
 
Klockan 02 fortsatte vi sedan till själva diskoteket, där många stannade till kl 07... I baren köper man drinkar och shotar för 2 euro, samt läsk för 2 euro. Vill man ha en av varje betalar man 2 euro... (jag fattar inte logiken, men bra för mig!) Sjukt kul på dansgolvet här, då spanjorerna alltid har en tendens att vilja köra limbo-tävling med sina tröjor. Jag säger kul, för att jag VANN alla gånger, vem är bäst på LIMBO? Och jag var ju långt ifrån kortast här, haha!
Blandrum på hostellet... 70 pers på ett och samma hostel är ju helt klart kul, och vi hade bokat ett helt hostel endast för oss studenter. Dock var ända kruxet att det endast fanns 20-personsrum... Jag har aldrig i mitt liv sett så många personer i ett så litet rum förut. 10 våningssängar med bara några cm från varandra. Folk som varit och festat hela natten var ju inte så tysta heller, vid hemkomst kl 7 på morgonen... Jag hade även turen att få sova precis bredvid två snarkande personer (JÄTTEHÖGT!), vilket inte gjorde det hela lättare att sova efter en utekväll till kl 5 (jag gick nästan först av alla haha)..
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: