TOLEDO

En lång dag i den mycket fina staden Toledo med Erasmus-gänget. Detta är en stad man MÅSTE åka till när man är i Spanien, och idag passade vi på!
 
Toledo ligger 70 km söder om Madrid och är huvudstad i provinsen Toledo och regionen Castilla-La Mancha. Här bor en befolkning på 80 000 människor. I centrala delen av staden finns en mycket välbevarad antik del, som förklarades som världsarv av UNESCO 1986 för sitt omfattande kulturella arv och starka historiska kulturinfluenser av kristendom, islam och judendom. Toledo har alltid tillverkat många olika typer av vapen (svärd, sablar, pistoler mm mm), som nu populära souvenirer i staden. (Inte för att jag köpte någon, men ändå!) 
 Här ser man den centrala delen av Toledo, med katedralen, slottet och parlamentet.
 
Slottet till vänster, och katedralen till höger. 
 
En guidad tur genom hela centrala delen, både över och under jord. Under Toledo finns en "hemlig stad", ungefär som jag tänker mig Atlantis, med gångar och grottor, där vi tittade på gamla hus och vägar samt ett gammalt sätt att samla vatten på. Katedralen gick inte att missa, underbart fint hantverk, likaså slottet. 
Katedralen. 
Eolia y yo! 
En av många butiker med marsipanfigursförsäljning!
Härliga tjejer: Eolia, Lorre, Chiara!
 
 
Lunch på ett tapasställe, där jag fick lov att köpa denna burk...men sen kom jag på, vad skulle jag göra med så här mycket choklad??! Äta med sked!! 
 
 
Aja, det blev churros med choklad istället, jag provade, men tyvärr tycker jag inte om dem (pga att jag ätit alldeles för mycket churros under en resa till Spanien för många år sen!).
 
Promenad, promenad, promenad! Men mysigt med små smala vägar, gamla antika hus, fina konstverk och härliga vyer! 
 

Kommentarer:

1 Anna M:

skriven

Vilka härliga vyer, och kul med många nya vänner!!! Kul att läsa din blogg!

Svar: Tack, vad kul att du läser! Ha det gott! :)
Frida Starck Härlin

2 Anonym:

skriven

Härliga bilder, kul att få följa med dig på dina resor!

Svar: Tack, vad kul att du läser! :)
Frida Starck Härlin

Kommentera här: