Uppdrag utfört!

På operationen får man normalt sett bara stå i ett hörn lång bort och titta på en skärm. Man får fråga sjuksköterskorna om information, och direkt när överläkaren kommer in passar man på att ställa alla frågor man kommer på. Sen ställer man sig i hörnet igen och tittar. Det finns redan tillräckligt med folk runt patienten, oftast runt 7 pers... Men varför, tänk vad kul det vore att få hjälpa till, kunna avlasta läkaren under operationen? Detta blev mitt mål idag, att få hjälpa till på en operation. Som ni förstår har de en annorlunda attityd till studenter här i Spanien: på operationer får vi i princip inte göra annat än att titta på... Jag skulle prata (en gång till...) med chefsöverläkaren om jag kunde få tvätta mig och få byta om till sterila kläder för att assistera... 

Och vilket samtal det blev. Jag fick använda alla argument på spanska jag kunde komma på:
Allt är svårt i början,
vi måste få prova för att se hur det är,
för att förstå hur man gör är det enklare att stå nära,
man ser så dåligt långt ifrån,
i Sverige får studenter hjälpa till att sy och assistera...
mm mm...
En härlig prick den där Moreno, och till slut mjuknade han och gav mig en chans, ”gå in på operationen på sal 40”. Sagt och gjort. Jag går direkt in och pratar med läkaren som opererar - Okej, säger hon. Inget mer.

Operationen fortsätter. Jag har fortfarande inte sterila kläder. Jag vet inte var man tvättar sig. Tiden går och operationen är nästan klar. Nu ska vi bara sy ihop. Jag frågar en sista gång: Kan jag få hjälpa till att stänga såret? Hon svarar: Okej då, gå och tvätta dig. Jag skyndar ut utanför opsalen, till andra sidan avdelningen, för att tvätta mig, får på mig sterila kläder och ställer mig bredvid. Hon börjar sy två stygn. Hon ser finurlig ut och säger: Du kan väl bara det svenska sättet? Här kör vi ”la manera española! Men kör på, kör din stil."

Hon ger mig pincetten, nålföraren och suturen. Och jag får sy... Jag får sy många stygn och även sätta sista stygnet. I en penis efter en penisprotes-operation!!! 

 

(här knyter dom stygnen med händerna, sjukt coolt, jag måste öva...)

 

Kommentarer:

1 null:

skriven

Ja du Frida! Det är inte alla som får vara med om detta!

Svar: Haha, nej, I alla fall inte som läkarstudent! :) 😀
Frida Starck Härlin

Kommentera här: