Urologen - check!

Hela sex veckor har gått sedan jag kom till Spanien- helt otroligt. Jag har nu slutat mina fyra veckor på urologen, och tänkte härmed berätta lite hur det varit! Jag har sammanfattningsvis haft en vecka avdelning, en vecka mottagning, en vecka kirurgi och en vecka lite hipp som happ. Själva betyget är BRA, jag har fått bra respons och det har varit givande. 
 
MOTTAGNINGEN: En vecka gick jag med min handledare på själva mottagningen, "consultas", dit patienter som ska följas upp efter kirurgi eller avdelning kommer, ven patienter som ska på återbesök för sitt problem kommer dit, lite som en vårdcentral. Här finns 4 rum med en läkare i varje, samt ett stort väntrum. Helt omöjligt att hitta dit, det är som en labyrint... Hur som helst, läkarna på varje rum har en telefon som går till högtalare i väntrummet. När det är nästa patients tur ropar läkaren ut tex: "Juan Garcia Garcia, pase a sala 29"(förnamn, efternamn, gå till sal nr 29), de går alltså inte ut och hämtar patienten... Det innebär att hela väntrummet för 100 pers hör till vilken mottagning patienten ska... Väl inne på rummet hålls dörrar öppna utåt och man kan som anhörig gå på ett möte för sin mamma, bror eller dotter. Provresultat (blodprov som patienten har lämnat innan mötet) ges, och läkaren visar bilder från röntgenundersökningar, och sen beställs nya undersökningar och patienten får tonvis av papper med sig hem. Man får information i 10 minuter innan man måste skicka ut patienten, för att ta in nästa. Det går som på räls.. Jag rekommenderar att gå med läkare här på mottagningen, för läkaren har mycket tid att förklara mellan patienterna! 
 
AVDELNINGEN: "La planta" innebär att gå med läkare på ronder, där man snabbt springer till varje patient och undersöker dem lite snabbt samt meddelar hur läget ser ut och när de kan tänkas få gå hem. Detta gjordes väldigt snabbt, och den mesta av tiden under dagen spenderades vid datorn, tittandes på när läkarna gjorde dubbelarbete. Jag tyckte inte om att gå med avdelningsläkarna, för man fick inte undersöka utan bara gå som en "svans" och titta på. Jag har inte undersökt enda patient själv på fyra veckor... 
 
Smågodis på avdelningen...(alla olika sorters läkemedel i små boxar, som plockgodis!)
 
KIRURGEN: Detta var en väldigt intressant upplevelse för mig, själva "quifófano"-biten. En annorlunda inställning till desinficering och hygien, och mycket ovanliga operationer. På kirurgen hålls 10 salar öppna samtidigt, där patienter på räls körs in, sövs, opereras, och körs ut till uppvaket. Här kunde vi studenter bara gå in och ut från de operationer vi ville se, vilket var väldigt bra, man kunde komma "när det intressanta hände", när njuren klipptes bort eller när organen skulle öppnas. Studenterna står vanligtvis i hörnen, dock får man ibland hålla lite spatlar och tänger. Jag har fått bra förklaringar, och trots motstånd när jag ville vara med och hjälpa till vid operation - så har jag lyckats få sy mina 6 stygn!!! 
 
TOTALT sett en givande placering! Dock inte lika bra som akuten, men i topp ligger fortfarande urologkirurgen!! 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Du kommer leva länge på att du lyckades få igenom din vilja om att få sy dom där stygnen!! Kul!

Svar: Japp, jippie! Själva operationen var även en av få i världen!
Frida Starck Härlin

Kommentera här: