Flyget är nära!

 
En snabb selfie i flygplatsgången. En pirrig tjej på väg till ett främmande land. Nu sitter jag och väntar på flygets avgång kl 15:30. Väntar på att sätta min för denna gång första fot i Madrid vid runt 19.45 ikväll. Utan boende. Första målet blir att finna tunnelbanan, köpa ett tunnelbanekort och att ta mig förbi en telefonaffär för att köpa mig ett telefonkort. Sen såklart hitta hotellet jag ska bo på.... 
 
Jag kommer att spendera hela termin 8 i Madrid för att göra den kliniska praktiken på sjukhuset El Hospital Clínico San Carlos. Meningen är att jag ska ha den praktik som närmast sett överensstämmer med de områden jag hade haft i Sverige. Linköpings termin 8-läkstudenter har 4 veckor internmedicin  (kardiologi, urologi..), 4 veckor akutmedicin, 4 veckor kirurgi och 2 veckor vårdcentral. 
 
Jag ska börja direkt med en vecka på akuten. Därefter följer 4 veckor kardiologi och 4 veckor urologi samt sista 4 veckorna kirurgi. Därefter är jag klar och kan antingen välja extrakurser eller åka hem.... vi år se hur jag gör! 
 
Jag har hört att Spanien inte är världens mest organiserade land. Administration i Madrid är svårt och det mesta tar tydligen lång tid.  När jag kommer ner till Madrid måste jag anmäla mig på något slags kontor 'Oficina Erasmus' som bara har öppet två timmar varje dag. Där ser det tydligen ut som ett bombnedslag, tar en evighet, de talar bara snabb spanska och det är rörigt som tusan, men tar man sig igenom detta och får sina papper och kort, så ska det gå bra! 
 
 

Kommentera här: