Universitetet....

MÅNGA MOTGÅNGAR mötte mig idag. Speciellt motigt för någon som aldrig bott i Madrid och måste lära sig ett nytt system, nytt samhälle och nya sätt att tänka. 
 
Tunnelbaneäventyr!
I Sverige kan man köpa busskort/tågbiljett på alla stationer för tunnelbanan. Begav mig till närmaste station (Noveciado) och gick till automaten och till biljettdamen. "No puedes comprar una tarjeta aqui". Inte? Varför inte? Nej, man kan bara köpa singelbiljetter i automaterna, vill du ha månadskort måste du boka tid på ett kontor som bara finns på fem ställen med bra öppettider. Fem ställen i hela stan.... Du måste även ringa innan, till detta nummer...
Happ... Jo, efter resa till närmaste kontor, telefonkö och kö till kontoret så fick jag ändå komma in efter en timme, och väl där så gick allt på bara några minuter... Nu har jag ett månadskort för buss och metro, äntligen! 
 
La Facultad de Medicina UCM
Jag som tänkte att jag skulle vara ute i god tid, men nu förhalad 2 timmar. Innan man börjar sin praktik i Madrid på universitetet måste man gå till kontoret för Erasmustudenter på medicinska fakulteten på Universidad Complutense de Madrid (UCM). Detta ställe har bara öppet 10-13 varje dag, med lunchbrejk, så man får vara snabb. Jag kom dit vid 10, till ett mörkt kontor, där ett bombnedslag såg ut att ha ägt rum, papper överallt, pärmar på hela golvet och böcker utspridda över rummet. Värre än hemma hos mig ju. Ingen där. Efter en stund kom en student som sa att han praktiserade där, satte sig vid en dator och hävdade att han inte kunde hjälpa mig... Ingen skulle vara där idag, eller så skulle dom komma vid 14.. Han visste inte... Hur ska jag då veta? Administrationen verkar förvirrande här...men jag försöker igen imorgon... 
 
Erasmus Welcome day
En träff med ett tjugotal nyanlända förvirrade studenter från hela världen, som ska vara här en termin. Kineser, amerikanare, fransyskan Charlotte, danskan Mette, tyskan Sandra och många fler som jag pratade med. En mycket informativ och välgenomförd informationsdag med kul information om studentlivet och vad UCM har att erbjuda. Till min egna förvåning förstod jag all spanska som de som informerade sa, samt blev förstådd av de andra studenterna. Självförtroende-boost, yes ma'm!
 
Dagen avslutad med att jag försökt ringa drygt 10 pers från annonser om boende på idealista.com/UCM-alojamiento, utan napp. Bara att fortsätta imorgon... Dagarna tickar ner på hotellet...
 
 
 

Kommentera här: