Ingen kan göra allt...

...men alla kan göra något! 
 
En patient på akuten som varit med om en trafikolycka, det blöder och blöder och blöder, kändes som flera liter... och man inser att... han kommer inte överleva utan en blodtransfusion. Han behöver blod nu. En läkare ringer till blodcentralen och ber dem skicka blod. De svarar "Det går bra, men detta är en av våra sista påsar blod som passar denna patient... Ni måste spara på påsarna..." Några timmar senare inkommer en kvinna som blöder från tarmen... Man lyckas inte hitta blödningskällan, och här har vi en patient som behöver blod...
Samma blodgrupp... 
 
Jag frågar, vilken blodgrupp är det mest brist på här i Spanien?
Man svarar direkt och snabbt:
0+
Det finns inte så många aktuella givare i den blodgruppen just nu....
 
Och direkt efter praktiken fick jag en idé. Jag kände att jag vill hjälpa till. Jag kände starkt för att rädda ett liv. Nu kändes det verkligen som att jag kunde få känna mig direkt behövd. Redan idag kan en blodpåse från mig rädda ett liv. 
 
"Tror ni att de vill ha mitt blod?"

Jag går till blodbussen, anmäler mig, pratar med sköterskorna och läkaren på bussen, och de blir genast mycket glada att jag kommer. Nästan ännu gladare att jag har blodgrupp 0+. Såklart ska mitt blod testas, jag fick genomgå blod testning direkt och de hade utfrågning med mig i 20 minuter, inga problem att vara svensk och lämna blod här.
 
Snabbt och smidigt, en påse blod från mig till dem, ETT LIV RÄDDAT.
Kanske till kvinnan med tarmblödningen? 
 
 
 

Kommentarer:

1 Kerstin Starck:

skriven

Fantastiskt Frida! Vilken GÅVA, för dem som AKUT blödde, för de anhöriga som fick behålla sina anhöriga, för läkare och hela vårdpersonalen, som fick behålla sin patienter vid liv. Förhoppningsvis länge! Och vilken gåva för Dig ÄLSKADE FRIDA, det är stort att vara med att LÄKA/LINDRA en annan Människas liv! P.S. Hoppas den Trafikskadade, ej fick bestående Nack- och Skallskador. D.S. Kramar <3

Svar: Vilken fin tanke till de skadade, Kerstin. Önskar också allt gott till de skadade och att de inte får några bestående skador. 💙Kram!
Frida Starck Härlin

2 Marie Sjöblom:

skriven

Frida, Du är ängel du!! Kram /Marie

Svar: Fina Marie! Kram till dig!
Frida Starck Härlin

3 Anonym:

skriven

Nämen, vad snällt av dig!

Svar: Jag är lite snäll ibland... 😉
Frida Starck Härlin

4 Malin:

skriven

Vad perfekt att även du som svensk kunde lämna blod!!

Svar: Precis, tyckte jag också! 💚
Frida Starck Härlin

5 Mamma:

skriven

Du är verkligen en god människa. En ängel!

Svar: <3
Frida Starck Härlin

Kommentera här: