ÄNTLIGEN HEMMA!

 
ÄNTLIGEN. Mitt eget krypin. Ett boende som jag nu är i och känna att det är mitt eget. Mitt rum! 
En snabb beskrivning: Nu bor jag i Argüelles på gatan Calle de Juan Álvarez Mendizábal 48, segunda planta a la izquierda, som ligger 3 km från Hospital Clinico Universitario de San Carlos (där jag ska ha min praktik). Jag bor just nu med 3 andra studenter, en amerikan, en turk och en spanjor (men flera är på väg). Jag har bara träffat amerikanen, och han verkar trevlig...
Här är en exklusiv lägenhetsvisning: 
Mitt rum - mi habitación 
 
Köket - la cocina
 
Tvätt och städ
 
Vardagsrum - salón 
 
Toalett 1
 
Och toalett 2
 
Alla känslor av oro för boende flög ur mig idag, men samtidigt anlände känslor av tveksamhet och tvivel. Har jag valt fel? Borde jag valt ett boende i en spansk familj istället? Tänk om någon av mina rumskompisar är dumma, gör dumheter, inte städar efter sig, röker inomhus... Just nu känner jag mig värdelös på spanska också, som om jag inte förstår nått alls...Tänk om ingen av dem pratar spanska, då kommer jag inte att lära mig någon spanska här nere... Det här med val, det tycker jag inte om... 
 
Jag rekommenderar att komma en vecka innan praktiken börjar, för att hinna tänka och ta det lugnt... Gärna många fler dagar än vad jag nu gjorde. Jag hade velat titta på fler boenden och kunna välja i lugnt skede. Lita inte helt på annonserna på hemsidorna, det visar sig ofta att det inte ser ut som det gör på bilderna! Därför bra att komma hit och titta... Min plan var ju från början att anlända drygt en vecka innan praktiken skulle börja, och det hade jag bokat biljett till, men sedan ändrades min praktik så att jag istället börjar imorgon... 4 dagar är kort att hitta boende på, och jag har jobbat och slitit som ett DJUR, men nu äntligen har det löst sig... 
 
Jag fick med mig amerikanen ut på lite äventyr på eftermiddagen... Aaron heter han, och trots höjdrädsla, fick jag med honom på en tur med en linbana 'teleférico' över Madrid, samt en promenad i en park nära oss, ca 1 km bort. Nu har vi kunnit lära känna varandra lite, men han pratar inte spanska... Jag har sagt till honom att jag är dålig på engelska, så jag kan prata spanska och känna mig duktig på det... 
 
 
Imorgon börjar praktiken på akutkliniken på San Carlos, där jag ska vara en vecka. Som vanligt är inte administration Uni Compl bästa sida, jag vet inte vart jag ska gå eller vilken del av sjukhuset jag ska anmäla mig i, eller vem jag ska fråga efter. Enda instruktionen jag har fått är att jag ska fråga efter något som heter "secretario docente". Jag hoppas att när jag kommer dit, när dom ser en ljushårig förvirrad läkarstudent, att de vet att "aha, det där är en ny Erasmus-student"...

Kommentarer:

1 Anna, administrativ koordinator på LiU:

skriven

Å så skönt att allt rett sig så bra! Ha det nu riktigt kul och lär dig riktigt mycket! Hör av dig om det är något.

2 Anonym:

skriven

GRATTIS, vad kul!

Kommentera här: