Stressig dag!

EN LÅNG DAG, med MÅNGA NYA ERFARENHETER OM MADRID. Mycket tack vare en fin vän, Mamen, en familjevän som bor här i Madrid, men långt utanför stan. Idag har jag förutom att göra ett spanskaprov (se min nivå, för att kunna ta en intensivkurs), fixat studentlegitimation, planerat min praktik på sjukhuset på ett kontor för Erasmus, träffat Mamen och varit runt i centrala Madrid för att titta på potentiella bostäder... Jag bor nära Noviciado, på hostellet Flat5Madrid just nu, men på söndag måste jag flytta....
 
 
INTENSIVKURS
Under 15 dagar från och med måndag finns möjlighet att varje dag, 4 timmar gå på en intensivkurs i spanska. Denna kurs är gratis och till för alla Erasmusstudenter här i Madrid. Idag gjorde man ett spanskaprov (skriftligt och grammatiskt) för att se vilken nivå alla är på. Vi är många erasmusstudenter här, skulle gissa på en 300 stycken som tillsammans skulle skriva provet (inte samma sal som tur är...) Men sjukt många nya ansikten, och många nya att prata med = kul! Jag har även bland dessa erasmusstudenter lyckats hitta en svensk läkarstudent från Lund. Testet får vi se hur det gick...
 
ERASMUSKONTORET
Detta kontor, ja jag vet inte vad jag ska säga, stökigt, pärmar överallt och papper på hela borden, aldrid öppet, trots att skylten säger det. Två stycken som jobbar där, Julia och en annan (som inte kan något), men allt går så långsamt, och ingen kan svara på någon fråga... Kom dit i tron att kunna fixa min praktik, men nej, då måste papper skickas hit och dit på sjukhuset och inget kan fixas idag... Julias spanska är helt oförståelig, hon pratar med alla ord samtidigt, utan förståelse för attj ag faktiskt kan spanska om hon bara skulle bromsa lite... Ja, vet inte det där med administration här, men jag har i alla fall fått veta att jag ska vara på akuten på måndag, och ska ta med mig ett papper och söka efter en viss person...
 
SÖKA BOENDE....
Detta är ett problem, ett ganska stort problem just nu. Boenden finns det gott om, speciellt rum i större lägenheter. Men de bästa har redan gått till andra studenter, för att folk har redan fixat boende... Och så har vi mig med inget, som idag gått runt och tittat på boenden som just kommit ut (främst från idealista.com)... Det finns mycket SKIT rent utsagt, tittat på 5 rum, små som attan, utan fönster, 90 cm säng, inget skrivbord, utan KÖK i lägenheten där rummet kostar 3500 kr/mån... där bilden på webben säger nått helt annat! USCH. Jag söker och tittar vidare, för att hitta ett rum där jag kan bo i 3 månader och ÖVERLEVA... Men... jag har den bästa hjälp jag kan få, Mamen, som förutom att kunna lägga in bra kommentarer när jag pratar med hyresvärden, också känns som ett stöd i ur och skur! VI KOMMER ATT FIXA DET HÄR! 
 

Kommentarer:

1 Åsa:

skriven

Duktiga du Frida! Du kommer säkert hitta ett bra boende snart!

Svar: Tack, men vi ska tacka Mamen också!
Frida Starck Härlin

2 Anonym:

skriven

Nos vemos en Madrid!!

Kommentera här: