Kardiologarbete

Här är en liten inblick i vad som händer mig en dag på kardiologen. Mina dagar ser ut som följer: sitta vid datorn, titta på läkare som sitter vid datorn, titta snabbt på läkare som undersöker patient, titta på datorn, titta på papper. Och lite titta på EKG. Och sen tittar jag lite till på datorn efter det, sen går jag hem! 
Detta är en snabb beskrivning av avdelningsarbetet på kardiologen. Dator-administration-pappersarbete kanske 5 timmar, träffa patienterna 10 minuter. Läkarna som jag går med är både överläkare och AT-läkare, och alla gör i princip samma saker. Inte nog med det, alla läkare måste gå i klunga om ca 10 stycken när vi ska träffa patienterna, samt att vi är 5 läkarstudenter på avdelningen. Här nedan tittar vi på bilder på hjärtats kranskärl, patient efter patient. Undersöker gör vi sällan, jag har lyssnat på ett hjärta på en vecka... Men prata kan läkarna, och det gör dom så gärna, om allt mellan himmel och gjord! 
 
Kommande dagar ska jag få gå med på mottagningen, och det hoppas jag ska bli roligt! Jag vill höra lite blåsljud och träffa lite fler patienter!! 
Så skämtsamma som dom är så har dom gjort ett flödesschema (här nedan) om hur man använder de tekniska prylarna som finns på avdelningen - det viktigaste dom har är ju tekniken, och om den går sönder så stannar hela verksamheten och dom har inget att göra under dagen. Aja, flödesschemats budskap är rätt kul, rör inte tekniken om den fungerar, pillra inte vidare och ha sönder den om den fungerar!!!

Kommentera här: