Kirurg-, bassäng och parkhäng

 
En mycket intensiv dag, med många aktiviteter på gång! Först tvingade jag mig iväg till första dagen på praktiken på ny avdelning - kirurgen. Efter en rolig helg med J<3 skulle jag hellre velat sova bort morgonen, men väl på praktiken var det ganska roligt. Jag har lärt mig att hitta nu på sjukhuset, så all administration att man måste gå till flera sekretariat och kontor innan man kan börja, har jag vant mig med, tro det eller ej. Efter en timme med letande (klockan 9) kunde jag börja byta om till roliga kläder och gå med på operation. Fick träffa alla läkare på läkarsamlingen, jag presenterade mig, och vi snackade strunt och de verkar helsköna. Inga andra läkarstudenter denna vecka pga påsklov som jag inte har (vilket är BRA, för det kryllar annars av dom...).. 
Här nere är själva kirurgavdelningen väldigt stor, det finns mag-, tarm-, endokrin-, plastik- samt kärl-. Jag har valt att jag ska vara en vecka på fyra olika avdelningar, vilket de gick med på. Vi får se hur det går! Hoppas jag får sätta några stygn (som jag troligtvis hade fått göra i Sverige), men jag har inte så höga förhoppningar dock... 
 
Därefter parkhäng med trevliga tjejer från lärarprogrammet, Rahel och Vivian. Såklart valde vi Retiro. Ännu bättre med 24 grader och sol, så långt ögat nådde. Härligt!
 
Jag har även provat det enda inomhusbadhuset jag kan hitta här, som ligger inte allt för långt från mig, i Puerta del Ángel nära metron. Här kunde jag inte hitta något att betala inträde till, så det var bara att traska in. En stor 25 m-bassäng med 8 banor, väldigt bra sådan faktiskt. Väl där inne var det inte alls mycket folk, knappt några alls faktiskt. Bra tänkte jag, nu kör vi. Ett liten poäng att nämna var att... de flesta som var där satt och rökte nära bassängen (intressant träning det där..). Så det blev andningsträning för mig både under och över vattnet, försöka att inte andas på ena sidan av bassängen, blev till slut en grej av det hela... 
 
Efter den persen tog jag med mig min matlåda med Flygande Jakob, och satte mig i Parque del Oeste, precis utanför mitt hus i en och en halv timme. Här bara tittade jag och njöt av livet - underbart - folk som satt och plånkade på en gitarr och sjöng, barn som sprang och hjulade och lekte i gräset, lösa hundar som kom fram till mig och gosade gång på gång, kasta bollar och krama hund (här är det tillåtet att bara släppa sina hundar i en stor park, utan egentlig uppsikt över dem...), de trötta polishästarna som fick ströva och äta gräs innan de skulle spolas och åka hem efter dagens pass, samt de fortfarande 22 graderna i luften! Underbart! 
 
 AA

Kommentarer:

1 Mamma:

skriven

Härliga bilder! Va kul att du hittat ett badhus!
Här hemma är det 0-gradigt och snöslask...!

Svar: Ja, nu blir det lite träning!
Frida Starck Härlin

2 Mumso:

skriven

Vilken härlig dag Frida! Önskar jag hade varit där...

Svar: Det är klart! Fint väder också! Kram
Frida Starck Härlin

Kommentera här: